.

 



Iskolák, fenntartójuk és múzeumok egy asztalnál

vissza...

2013.05.08, 08:41

Szentendre – Berettyóújfalu, 2013. május 7. Hajdú-Bihar megyében a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) tankerületi igazgatói és aMúzeumi Oktatási és Képzési Központ (MOKK) megyei múzeumi koordinátora kerekasztal beszélgetéseket szerveztek. Céljuk, hogy a pedagógusok és a múzeumok egymásra találjanak, ezáltal az oktatási intézmények sokkal jobban használják a múzeumokat, mint a kompetencia alapú oktatás egyik legfontosabb iskolán kívüli helyszíneit.


 

Iskolák, fenntartójuk és múzeumok egy asztalnál –
Példaértékû kezdeményezés az oktatás fejlesztéséért

Reményeink szerint ez egy új korszak kezdetét jelentheti Hajdú-Bihar-Bereg megyében: új alapokra helyezõdik a múzeumok és az iskolák kapcsolata. 2013. április 29-én a Berettyóújfalui Tankerület (KIK) igazgatója (Kapornai Judit) és a MOKK megyei múzeumi koordinátora (Kállai Irén) meghívta a Bihari Múzeumba a tankerülethez tartozó iskolák igazgatóit, hogy megismertessék velük, miként lehet a múzeumokat a leghatékonyabban bevonni a diákok kompetenciájának fejlesztésébe. A pedagógusoknak ez remek fórumot jelentett arra, hogy megoszthassák a múzeumokkal gondolataikat, velük szembeni elvárásaikat, benyújthassák „kívánságlistájukat”: milyen múzeumi foglalkozást tudnának a leghatékonyabban beépíteni a tananyagba.

Májusban még két hasonló kerekasztalnál találkozhattak a szakemberek: 2013. május 3-án Hajdúszoboszlón a Bocskai István Múzeumban, a Hajdúszoboszlói Tankerület (KIK) igazgatójával, Szandai Kázmérral, és 2013. május 6-án Püspökladányban, a Karacs Ferenc Múzeumban, a Püspökladányi Tankerület (KIK) igazgatójával, Bartháné Balogh Annával.

Reményeink szerint a sorozat folytatódik, és más megyékben is egymásra találnak a MOKK múzeumi koordinátorai és a KIK Tankerület igazgatói, hiszen a múzeumok és az iskolák együttmûködésével mindenki csak nyerhet.

Az Európai Unió és a magyar közoktatás által elismert kulcskompetenciák szinte mindegyike fejleszthetõ egy-egy múzeumlátogatás alkalmával.  A múzeumban a gyerekek szárnyakat kapnak, sokszor a zárkózottabb tanulók is megnyílnak, így pozitív irányban változhat a többi diákhoz, családjukhoz való viszonyuk is.  A múzeum a tanár-diák viszonyt ugyancsak  kedvezõen alakíthatja azáltal, hogy felszabadít a tanórai kötöttségek alól.

Az Európai Unió kiemelten támogatja a múzeumok oktatás területén történõ szerepvállalását. Ezt segíti elõ a 2008-2013 között megvalósuló "Múzeumok Mindenkinek” Program - Múzeumok oktatási – képzési szerepének erõsítése - Központi módszertani fejlesztés TÁMOP-3.2.8/A-08-2008-0002, melynek keretében a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ módszertani fejlesztésekkel, pedagógusoknak és múzeumi dolgozóknak szóló továbbképzésekkel, kiadványokkal, országos múzeumi koordinátori hálózat mûködtetésével támogatja az iskolák és a múzeumok együttmûködését.

A téma iránt érdeklõdõk ingyenesen, e-learning formájában elvégezhetik az „Iskolák és múzeumok partnersége” 30 órás képzést, amely hasznos útmutatót ad a múzeumok oktatási célú hasznosításához (www.mokk.skanzen.hu), vagy ugyanitt letölthetik kiadványainkat, oktatási segédanyagainkat.

 

További információ:
Káldy Mária igazgató
e-mail: kaldy.maria@sznm.hu
tel.: +36 26 502 530
www.mokk.skanzen.hu

 

Kállai Irén múzeumvezetõ
megyei múzeumi koordinátor
e-mail: kallai.iren.bujfalu@gmail.com
tel: +36 30 279 11 88, +36 54 402 390