Az "IKSZ-történetek a bőröndből"
    mintaprojektet bemutató füzet elérhető
    a képre kattintva.

 

 

 

 

 

 

 


2018. február 22-én került sor a Bihari Múzeumban a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” elnevezésű projekt keretében megvalósuló „IKSZ-történetek a bőröndből” mintaprojekt zárórendezvényére. Az eseményen Korompainé Mocsnik Marianna, a projekt szakmai vezetője mutatta be a mintaprojektet, ami után a projektben résztvevő négy iskola (BszC Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskolája – Berettyóújfalu, BszC Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, és Szakközépiskolája – Püspökladány, Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium – Debrecen, Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium - Hajdúnánás) diákjai osztották meg tapasztalataikat, gondolataikat a projekttel kapcsolatban. Ezután Darócziné Bordás Andrea (Móricz Pál Városi Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény, Hajdúnánás) ismertette a múzeumok tapasztalatait. A pedagógusok véleményét Szabóné Nagy Ildikó (BszC Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, és Szakközépiskolája, Püspökladány) foglalta össze. Ezt követően a Debreceni Egyetem hallgatóinak tapasztalatait hallhattuk. Ezután következett a mintaprojekt zárásaként létrejött rendkívüli időszaki kiállítás berettyóújfalui megnyitása (Püspökladányban és Hajdúnánáson február korábbi időszakában már megtörtént a helyi időszaki kiállítás megnyitása), aminek keretein belül a projektben résztvevők bemutatták a különböző kiállításegységeket: mindenki a saját maga által tervezett egységet prezentálhatta. A kiállításmegnyitó után Dr. Bodó Márton (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest) tartott előadást „Múzeumok és Iskolai Közösségi Szolgálat – Az IKSZ különböző aspektusai” címmel. Az előadás után Dr. Márkus Edina (Debreceni Egyetem - BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete Művelődéstudományi és Humán Tanulmányok Tanszéke) tartott minitréninget múzeumi közösségépítés témakörében. Ezután már csak a zárszó maradt hátra, amit Dr. Bereczki Ibolya (Szabadtéri Néprajzi Múzeum) tartott. A zárórendezvényen mindenki érdeklődve hallgatta a mintaprojekt alatt szerzett tapasztalatokat, és mindenki elégedett vette szemügyre a projektben résztvevők által megalkotott időszaki kiállítást is.

Képek az eseményről: Mintaprojekt záró rendezvény


2018. február 10-én a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” elnevezésű projekt keretében megvalósuló „IKSZ-történetek a bőröndből” mintaprojekt negyedik foglalkozását tartottuk a Bihari Múzeumban. A berettyóújfalui BSZC - Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskolából, a debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumból, valamint a Debreceni Egyetem – BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete és Humán Tanulmányok Tanszékéről érkezett diákok a kész koncepciójukkal „felvértezve” tudták belevetni magukat a munkába a kiállítótérben. Legelőször egy gyors általános „eligazítás” történt, hogy mi várható a negyedik foglalkozáson, aminek keretében tisztázásra kerültek az egyes munkafolyamatok, hogy melyik csoport milyen részfolyamatokkal fog foglalkozni annak érdekében, hogy el lehessen kezdeni a projekt keretében megvalósuló rendkívüli időszaki kiállítás tényleg építését. Az Arany János Gimnáziumból érkezett diákok, akik zsidó családokkal kapcsolatban végeztek kutatásokat, összerakták a kiállításhoz a kikutatott anyagokat, azt rendezték, valamint próbálták a tudásanyagot olyan formába önteni, ami kompatibilissé teszi azt a kiállítótérrel. A Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumból érkezett diákok a kiállítótérben végeztek kisebb-nagyobb munkálatokat, hogy kényelmesen be lehessen rendezni azt a csapatok, csoportok attrakcióival. Ezen kívül felragasztásra kerültek a kommunikációs tematikájú, több ezer év információátadási történetét bemutató matricák az időszaki kiállítóterem előtti falrészen. A munkálatok szépen haladtak egész délelőtt és délután, a résztvevők úgy hagyták itt a kiállítóteret az utolsó múzeumi foglalkozás végén, hogy már látták maguk előtt, hogy fog kinézni a végleges kiállítás. A nap végére tehát megtelt a kiállítótér, sikeres foglalkozást hagytunk a hátunk mögött, ezután már csak kisebb-nagyobb kiegészítések, „csinosítások” lesznek szükségesek. Elmondható, hogy a rendhagyó időszaki kiállítás építése a finishez érkezett, és már-már készen áll a február 22-ei megnyitóra.


 

2018. január 20-án a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” elnevezésű projekt keretében megvalósuló „IKSZ-történetek a bőröndből” mintaprojekt harmadik foglalkozását tartottuk a Bihari Múzeumban. A berettyóújfalui BSZC - Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskolából, a debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumból, valamint a Debreceni Egyetem – BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete és Humán Tanulmányok Tanszékéről érkezett diákoknak már kész ötleteik, illetve anyaguk volt a kiállításhoz. A foglalkozás első részében felvázolásra került, hogy a múzeum időszaki kiállítótermében milyen elrendezésben kerülnek kiállításra a projektben résztvevők (diákok, valamint a múzeum dolgozói) anyagai. A résztvevők a termet, illetve az előtte lévő teret is részletesen tanulmányozták, ezzel egyidejűleg az is tisztázásra került, hogy az egyes elemeknek hol lesz a helye, valamint hogy az elrendezéshez kapcsolódóan milyen egyéb változtatásokat kell még megtenni a kiállítási elemekkel kapcsolatban. Ezután külön csoportokban dolgoztak a résztvevők. Az egyetemről érkezett egyetemista fókuszcsoportos interjúkat készített a két gimnáziumból érkezett csoporttal, mely interjú középpontjába a diákok projekttel kapcsolatos tapasztalatai voltak. Ezzel párhuzamosan az egyik gimnáziumi csoport (Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium) a város központjának műemlékeit, patinás épületeit kereste fel, azokról fényképeket készített, mely képek fontos elemei lesznek az ő kiállításegységüknek. A másik gimnáziumi csoport (Arany János Gimnázium) a kutatási témáikkal (családfakutatás, zsidó kereskedők története) kapcsolatban kapott hasznos tanácsokat, amiket beépíthetnek a további kutatásokba, hogy minél kidolgozottabb anyaggal színesíthessék a kiállítást. Végezetül a résztvevők megállapodtak abban, hogy a terveik, tervezetük már végleges, a kiállítási térben elfoglalt helye az anyaguknak meghatározott, csupán további anyagok és kisebb változtatások lehetségesek, aminek érdekében az élénk kapcsolattartás elengedhetetlen.


2017. december 16-án a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” elnevezésű projekt keretében megvalósuló „IKSZ-történetek a bőröndből” mintaprojekt második foglalkozását tartottuk a Bihari Múzeumban. A berettyóújfalui BSZC - Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskolából, a debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumból, valamint a Debreceni Egyetem – BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete és Humán Tanulmányok Tanszékéről érkezett diákok azt kapták „feladatul” az előző foglalkozáson, hogy az idei utolsó összejövetelre kész ötletekkel érkezzenek azzal kapcsolatban, hogy mivel töltenék meg a projekt végén megvalósuló időszaki kiállítás „bőröndjeit”. Ennek teljes mértékben eleget tettek a projektben résztvevők, számos érdekes ötletet hallhattunk: lesznek berettyóújfalui zsidó családok történetét bemutató bőröndök, lesz a berettyóújfalui és térségbeli ünnepi szokásokat bemutató bőrönd, az elmúlt és jelen századbeli Berettyóújfalut fényképek segítségével bemutató bőrönd, valamint egy olyan bőrönd is, amelynek központi eleme a Debreceni Egyetemen tanuló külföldi diákok gondolatai, tapasztalatai, illetve a megőrizni, magukkal vinni szánt élményeik. Miután a diákok megosztották ezen gondolataikat, külön kis csoportokba gyűltek, aszerint hogy kinek mi lesz a témája, majd csatlakoztak hozzájuk a múzeum dolgozói is, akik további ötletekkel, tanácsokkal segítették őket (pl. technikai megvalósítás kapcsán), hogy ezzel is könnyebben meg tudják valósítani a bőröndmegtöltést, illetve az ehhez kapcsolódó kutatásokat, kutakodásokat minél problémamentesebben tudják véghezvinni. A következő, jövő év januári foglalkozásra már mindenki kész anyaggal igyekszik majd jönni, amire szükség is van, hiszen február végére a bőröndöknek el kell készülniük. Ha az elhangzott ötletek megvalósításra kerülnek abban a formában, ahogy prezentálták őket a jelenlévők, akkor egy igen érdekes, látványos és sokszínű kiállítás fog kikerekedni a projektből, amelyet a látogatók is élvezni fognak.

 


 2017. november 18-án a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” elnevezésű projekt keretében megvalósuló „IKSZ-történetek a bőröndből”

mintaprojekt első foglalkozását tartottuk a Bihari Múzeumban. A berettyóújfalui BSZC - Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskolából, a debreceni Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumból, valamint a Debreceni Egyetemről érkezett diákok először megismerkedtek a múzeum kiállításaival. Ezután csoportba szerveződve fogalmazták meg véleményüket arról, hogy mely volt a kedvenc, legkifejezőbb tárgyuk a kiállításban, illetve hogy mivel fejlesztenék az egyes kiállítótereket. A továbbiakban rövid összefoglalót hallhattak a jelenlegi európai múzeumi trendekről, majd közös beszélgetés keretében ötletelés zajlott a projekt központi eleméről, a személyes "bőröndről", hogy mivel képzelik el megtölteni azt a projektben résztvevők.

 

 


 

2017. október 27-én a Debreceni Egyetemen került megrendezésre a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” elnevezésű projekt keretében megvalósuló „IKSZ-történetek a bőröndből” mintaprojekt nyitórendezvénye. A projekt megvalósítója a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ; a BKK - Bihari Múzeum megbízottként vesz részt benne. A mintaprojektben közös tevékenységre hívjuk az Iskolai Közösségi Szolgálatot (IKSZ) teljesítő középiskolásokat, hogy ismerjék meg a múzeumi munka fortélyait, váljanak aktív segítőtársakká a múzeumi életben. Öt hónap alatt a közös munka során a diákok bepillantást kapnak olyan szakterületek munkájába is, amelyek a nagyközönség számára szinte láthatatlanok. Arra keressük a választ, hogy a fiatalok szerint mit kellene bemutatnia a múzeumnak a helyi fiatalok saját kultúrájából, és ezt a saját múzeumot a fiatalok egy mini verzióban létre tudnák-e hozni a múzeum segítségével. Ennek érdekében, illetve erre alapozva egy időszaki kiállítás létrehozása a cél február végére nemcsak a Bihari Múzeumban, hanem a mentorált intézményekben is. Mentorált intézményként csatlakozott a projekthez a püspökladányi Karacs Ferenc Múzeum, valamint a hajdúnánási Móricz Pál Városi Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény, felsőoktatási intézményként a Debreceni Egyetem - BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete Művelődéstudományi és Humán Tanulmányok Tanszéke, köznevelési intézményként pedig a berettyóújfalui BSZC - Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskola, a püspökladányiBSZC - Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, a hajdúnánási Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium, illetve a debreceni Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium.

 


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Meghívó az október 27-ei projektnyitó rendezvényre



 

 

 

 

 

 

 

 


 

Mintaprojekt kerekasztal megbeszélés

 

Október 19-én a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek elnevezésű mintaprojekttel kapcsolatos kerekasztal beszélgetést tartottunk a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum - MOKK munkatársaival.